tirsdag 6. november 2007

Hvalen i verdensrommet

Det er ikke bare Tax Snacks-babe, Åse, som fantaserer om hval. Det finnes nemlig en likesinnet, som har skrevet følgende i sin bok: (Enkelte vil nok kjenne dette igjen)

Mot all sannsynlighet dukket plutselig en hval opp fra intet, flere kilometer unna en fremmed planet.

Og siden dette ikke er noen naturlig posisjon for en hval å være, hadde denne stakkars skapningen veldig liten tid til å forstå sin identitet som hval, før den ville komme dit hen at den ikke lengre ville være noen hval.


Tankene til denne hvalen, fra da den begynte sitt liv til det øyeblikket det ble avsluttet, er presist gjengitt nedenfor.

Å, hva skjer? Tenkte hvalen.
Eh, unnskyld meg, hvem er jeg?
Hallo?
Hvorfor er jeg her? Hva er hensikten med livet mitt?
Hva mener jeg og hva er jeg?
Ta det med ro, fokuser… ååh! dette er en interessant følelse, hva er det? Det er en slags fornemmelse av rumling og bevelgelse i min…., vel, jeg må vel starte å finne navn på disse tingene, hvis jeg for eksempel skal konkretisere tankene mine om hvordan jeg skal argumentere og hvordan jeg skal beskrive verden, så la oss kalle dette en mage.

Oh my god! Åååå! denne rumlingen blir ganske mye sterkere. Og hei.., hva er den pipede og blafrende lyden som pågår rundt det jeg plutselig ønsker å kalle mitt hode? Kanskje jeg kan kalle det for…. vind? Er det et godt navn? Det er vel det… Kanskje jeg kan finne et bedre navn senere, når jeg har funnet ut hva dette fenomenet er til for. Det ser faktisk ut som det er noe veldig viktig fordi det plutselig ble så j……. mye av det!

Hei! Hva er denne til? La oss kalle det en hale – ja, hale! Jeg kan virkelig flakse med den ganske godt, kan jeg ikke? Wow! Wow! Det føles deilig! Det ser ikke ut som den gjør noe særlig nytte, men jeg vil sikkert finne ut hva den skal brukes til senere. Vel, har jeg til nå, funnet opp og beskrevet et godt bilde av meg selv?
Nei.
Det gjør ikke noe. Dette er virkelig spennende! Så mye å finne ut av, og så mye å se frem til, jeg blir ganske svimmel av forventingene….
Eller er det vinden?
Det har virkelig blitt mye av den nå, har det ikke?

Og WOW! Hei! Hva er den tingen som plutselig kommer i rasende fart i mot meg? Veldig, veldig fort! Så stor og flat og rund, den trenger et vidstragt navn som …en…ken....akken…bakken! Det er det! Ja, det der et godt navn – bakken!
Jeg lurer på om den vil bli venner med meg?

Og så, etter dette, ble det helt helt stille.

Dette er et utdrag fra boken”Hitch hiker’s guide to the galaxy” av Douglas Adams. Denne mektige boka var på engelsk, så jeg måtte rett og slett sette meg ned å oversette dette på egenhånd. Derfor kan det forekomme enkelte feil. Men poenget er der! : Åse-baben er ikke alene om å drømme om HVAL! Det påståes at forfatter Duglas gikk på LSD da han skrev boka. Hvis man sammenligner det med hva som skrives i bloggene, så vet jeg faktisk ikke hva folk tror…

Hilsen
the only crazy b (to b and not to b)
fra The Happy Accounting Office

2 kommentarer:

Anonym sa...

The Happy Accounting Office tar virkelig av om dagen, la oss håpe at dette ikke skyldes kunstige stimilier, men heller tall som er infisert med hvalblod. Det kan jo tross alt finte ut den med mest bein i nesa.

Anonym sa...

Det er tygge-tallene:) Tall som kan brukes som pålegg.